Max Verstappen wygrał loteryjne kwalifikacje przed Grand Prix Kanady. Sensacyjne drugie miejsce zajął Nico Hulkenberg.
Trzeci trening przed Grand Prix Kanady przebiegł w deszczowych warunkach ze zmieniającą się intensywnością opadów, które nasiliły się szczególnie w końcowej fazie sesji wygranej przez Maxa Verstappena. Mocne opady ustały krótko przed godziną 16:00 czasu lokalnego (22:00 w Polsce), lecz według prognoz szanse na kolejny deszcz w trakcie czasówki wynosiły 90%. Zapowiadało to niezwykle ekscytującą walkę o pozycje startowe do niedzielnego wyścigu. Dzięki sprawnej pracy mechaników Ferrari do kwalifikacji przystąpił Carlos Sainz, który rozbił się podczas FP3.
![Guanyu Zhou zatrzymuje się na torze podczas kwalifikacji przed Grand Prix Kanady](https://wokolmotorsportu.pl/wp-content/uploads/2023/06/image-16-1024x576.png)
Q1
Wszyscy, którzy opuścili swoje garaże tuż po zapaleniu światła, przystąpili do kwalifikacji na przejściówkach. Krótko po rozpoczęciu sesji Guanyu Zhou stracił napęd i w żółwim tempie toczył się po torze, zatrzymując się przy zakręcie nr 7. Chińczyk zaparkował w dosyć dobrym miejscu, blisko przerwy w barierach umożliwiającej łatwy dostęp do auta porządkowym, jednak sędziowie podjęli decyzję o zatrzymaniu Q1 po 3 minutach i 27 sekundach. Kierowca Alfy Romeo zresetował samochód i po wywieszeniu czerwonych flag ponownie ruszył, powracając do garażu. Swoje okrążenia przed przerwaniem sesji ukończyło trzech kierowców – Sargeant (1:27.231), Albon i Bottas.
![Wznowienie Q1 przed Grand Prix Kanady](https://wokolmotorsportu.pl/wp-content/uploads/2023/06/image-17-1024x576.png)
Minutę po zakończeniu okresu czerwonej flagi prowadzący w kwalifikacjach Sargeant zameldował przez radio o pojawieniu się odpadów deszczu w zakręcie nr 2. Pomimo tego warunki poprawiały się z minuty na minutę – na prowadzenie wychodzili Max Verstappen (1:24.106), Fernando Alonso (1:23.581) i ponownie Verstappen (1:22.843). Hiszpan odpowiedział wynikiem 1:22.655, bijąc rekord w 2. sektorze. Riposta kierowcy Red Bulla przyniosła ponowną zamianę na dwóch czołowych pozycjach (1:21.988), a następnie pomiędzy tę dwójkę wcisnął się Charles Leclerc (1:22.253). Alonso zmniejszył dystans do Verstappena, uzyskując wynik o 0,063 s słabszy, przeskakując Leclerca w klasyfikacji. Tor przesychał, lecz wciąż nie była to pogoda na założenie slicków. Niespełna trzy minuty przed końcem Q1 Verstappen urwał kolejne ćwierć sekundy, umacniając się na prowadzeniu z wynikiem 1:21.739. Po wywieszeniu flagi w szachownicę Alonso (1:21.481) i Verstappen (1:20.851) poprawili swoje dotychczasowe wyniki. Poza czołową piętnastką premiowaną awansem do Q2 znaleźli się Tsunoda, Gasly (przyblokowany przez Sainza na swoim ostatnim kółku), de Vries, Sargeant i Zhou. Po zakończeniu kwalifikacji pod lupę sędziów trafią incydenty pomiędzy Gaslym i Sainzem oraz Tsunodą i Hulkenbergiem – Japończyk kolejny raz w ten weekend przyblokował któregoś z rywali.
![Lance Stroll](https://wokolmotorsportu.pl/wp-content/uploads/2023/06/image-22-1024x576.png)
Q2
Dyrekcja wyścigu pozwoliła kierowcom na korzystanie z DRS w trakcie środkowego segmentu czasówki, spodziewano się jednak nadciągnięcia mocniejszych opadów w dalszej fazie kwalifikacji. Jako pierwszy po slicki sięgnął Alex Albon, nad podjęciem takiego ryzyka zastanawiano się również w McLarenie. Według prognoz Ferrari mocne opady miały nadciągnąć nad tor imienia Gillesa Villeneuve’a na 6-7 minut przed końcem Q2. W fotelu lidera zasiadł Max Verstappen (1:20.135), którego wyprzedził George Russell (1:20.098). W międzyczasie na moment pojawiły się żółte flagi na pograniczu 1 i 2 sektora za sprawą efektownego poślizgu Lance’a Strolla. Kanadyjczyk delikatnie otarł się o barierę, jednak zdołał się wybronić przed kolejnym, mocniejszym uderzeniem i powrócił na tor. 10 minut przed końcem Q2 miękkie opony założył Max Verstappen, w ślad za nim poszło kilku kolejnych kierowców. Ryzykowna decyzja Williamsa opłaciła się, po słabych czasach na niedogrzanych slickach, Alex Albon uzyskał nowy najlepszy wynik sesji (1:19.471). Po chwili opady zaczęły się nasilać, kierowca z Tajlandii poprawił się o kolejnych kilka dziesiątych sekundy (1:18.725), mając już ponad sekundę przewagi nad drugim Fernando Alonso.
![Charles Leclerc po zakończeniu Q2 przed Grand Prix Kanady](https://wokolmotorsportu.pl/wp-content/uploads/2023/06/image-21-1024x576.png)
Prawie 0,4 s do niespodziewanego lidera Q2 stracił Max Verstappen (1:19.092), pod kreską znajdował się Sergio Perez, który postanowił zjechać do boksów i powrócić na przejściówki, czołową dziesiątkę zamykał Lewis Hamilton. Rozpoczęte rekordem w pierwszym sektorze okrążenie zmarnował zajmujący 4. miejsce Oscar Piastri, psując je za sprawą błędu w ostatniej szykanie. Chwilę wcześniej Australijczyk musiał się też zmagać z tłokiem na torze. Warunki pogarszały się i nie pozwalały na poprawę czasów, pomiędzy dziesiątym Hamiltonem i dwunastym Perezem znalazł się Charles Leclerc. Już w momencie rozpoczęcia ostatnich okrążeń w wykonaniu niespodziewanych gości w strefie wyeliminowanych można było oczekiwać, że nie przyniosą one zmian w klasyfikacji. Po zakończeniu Q2 do strefy wywiadów oprócz Leclerca i Pereza mogli udać się także Stroll, Magnussen i Bottas.
![Max Verstappen](https://wokolmotorsportu.pl/wp-content/uploads/2023/06/image-20-1024x576.png)
Q3
Finałową rozgrywkę o Pole Position rozegrano przy mocniejszych opadach, sędziowie nie zezwolili na korzystanie z DRS w trakcie Q3. Warunki pogarszały się z minuty na minutę i pierwsze okrążenia mogły być zarazem jedynymi, które pozwalały na ustanowienie konkurencyjnych czasów przy korzystaniu z przejściówek. Mimo wielu uślizgów Max Verstappen zdołał objąć prowadzenie z rezultatem 1:27.059, mając ponad 0,2 s przewagi nad Fernando Alonso. Następnie lider klasyfikacji generalnej, mimo trudnych warunków, zdołał się poprawić i zdecydowanie poprawił się na kolejnym okrążeniu (1:25.858), mając już prawie 1,5 sekundy przewagi nad Alonso.
![Oscar Piastri](https://wokolmotorsportu.pl/wp-content/uploads/2023/06/image-19-1024x576.png)
W momencie, gdy Holender kończył swoje okrążenie wywieszono żółte flagi po tym, jak Oscar Piastri rozbił się w zakręcie nr 7. Tuż przed zamienieniem flag żółtych na czerwone swoje kółko ukończył Nico Hulkenberg (1:27.102). Był to co prawda wynik o 1,244 s słabszy od liderującego Verstappena, lecz w tym momencie dawał mu drugie miejsce i w sytuacji czerwonej flagi oraz narastających opadów deszczu, ogromne szanse na ustawienie się w pierwszym rzędzie na starcie do niedzielnego wyścigu o Grand Prix Kanady. Alonso spadł na trzecie miejsce, mając trzy dziesiąte sekundy przewagi nad czwartym Lewisem Hamiltonem.
![Nico Hulkenberg po wznowieniu Q3 przed Grand Prix Kanady](https://wokolmotorsportu.pl/wp-content/uploads/2023/06/image-18-1024x576.png)
Dalsze lokaty na tym etapie sesji zajmowali Russell, Ocon, Norris, Sainz, Piastri i Albon, którego wynik został skreślony za ścięcie ostatniej szykany. Wznowienie nie przyniosło żadnych zmian w klasyfikacji i już na 5 minut przed upływem czasu stało się jasne, że nikt nie podejmie próby poprawienia swojego wyniku. Nie jest wykluczone, że nastąpią jeszcze zmiany w kolejności startowej do jutrzejszego wyścigu, gdyż po zakończeniu sesji sędziowie mogą przyznać kary kilku kierowcom za blokowanie rywali w trakcie czasówki. Niedzielny wyścig o Grand Prix Kanady rozpocznie się o godzinie 20:00 czasu polskiego.
Foto. oficjalne materiały prasowe serii