Lista startowa zespołów na sezon WEC 2024 nie jest już tajemnicą. Oficjalnie potwierdzono również Kubicę w trzecim Ferrari klasy Hypercar.
Długodystansowe Mistrzostwa Świata przeżywają obecnie prawdziwy boom popularności i nie bez powodu. Klasa Hypercar z homologacjami Le Mans Hypercar oraz Le Mans Daytona hybrid okazała się strzałem w dziesiątkę, przyciągając ogrom nowych producentów. Już w sezonie 2023 obserwowaliśmy naprawdę różnorodną stawkę w najwyższej klasie, a przyszły sezon zapowiada się jeszcze ciekawiej. 2024 przyniesie również przetasowania w niższych klasach. Homologacja GTE całkowicie przechodzi na emeryturę, a w jej miejsce wchodzi znacznie popularniejsze i tańsze GT3. Obecność klasy LMP2, w której od lat obserwowaliśmy najbardziej zaciętą walkę, zostaje ograniczona jedynie do występu w Le Mans. Wynika to z ogromnego zainteresowania pozostałymi dwiema klasami WEC.
Ostatecznie na liście znajdziemy 19 Hypercarów oraz 18 aut LMGT3. Do producentów najwyższej klasy dołączają BMW, Alpine, Lamborghini oraz Isotta Fraschini, a dodatkowe samochody wystawią Hertz Team Jota oraz Ferrari. Nas Polaków najbardziej interesować będzie oczywiście to trzecie 499P z numerem #83, za którego sterami zasiądzie Robert Kubica. Hypercary utracą jednak na sezon 2024 dwóch underdogów, a mianowicie startującego niemal od początku wprowadzenia klasy Glickenhausa oraz debiutującego w tym roku Vanwalla.
Homologacja GT3 umożliwia z kolei na tak ogromne zróżnicowanie stawki, że włodarze WEC zdecydowali się na wprowadzenie ograniczeń. Pierwszeństwo otrzymują bowiem producenci, których pojazdy startują również w klasie Hypercar, a liczba samochodów ograniczona jest do dwóch na markę. Swoje zaangażowanie w GT przedłużają tacy producenci jak Aston Martin, Ferrari, Porsche czy Corvette. Z nowych bądź powracających producentów dostaniemy z kolei BMW, McLarena, Forda, Lexusa czy Lamborghini.
Sama liczba zgłoszeń zarówno w klasie Hypercar, jak i LMGT3 podkreśla ciągły rozwój FIA WEC. Chciałbym skorzystać z tej chwili, aby podziękować wszystkim naszym producentom i zespołom za obdarzenie nas zaufaniem. Lista zgłoszeń obejmująca 19 Hypercarów i 18 zgłoszeń LMGT3 reprezentujących 14 różnych producentów naprawdę odzwierciedla złotą erę wyścigów długodystansowych, którą obecnie doświadczamy. Rywalizacja na torze w przyszłym sezonie będzie niezwykła, a jeszcze bardziej ekscytujące jest to, że poszerzamy nasz kalendarz do ośmiu wyścigów, aby jeszcze więcej fanów mogło cieszyć się akcją.
Frédéric Lequien, Dyrektor generalny FIA World Endurance Championship
Lista kierowców na tak wczesnym etapie daleka jest oczywiście od zapełnienia, jednak już teraz jest w niej gęsto od przeróżnych nazwisk związanych wcześniej nie tylko z WEC, ale i innych prestiżowych serii. W tabeli brakuje jednak pojedynczych nazwisk potwierdzonych przez poszczególne zespoły. Wśród nich znajduje się między innymi znani z F1 Daniił Kvyat i Romain Grosjean, którzy wystartują w Hypercarze Lamborghini.
Foto. materiały prasowe serii, Maksymilian Kender