Ott Tänak, rozpoczął sobotni Rajd Szwecji na drugim miejscu, 4,6 sekundy za czołowym Irlandczykiem i kierowcą Hyundaia, Craigiem Breenem. Estończyk zyskał niesamowitą przyczepność, co wystarczyło, aby zdegradować Craiga Breena w sobotni wieczór i objąć pozycję lidera przed ostatnim dniem zmagań.
Ott Tänak rozpętał nocne szaleństwo w sobotę podczas Rajdu Szwecji, degradując Craiga Breena na drugie miejsce w klasyfikacji generalnej i awansując do niedzielnego trzyetapowego finału. Duet od samego początku wymieniał się najlepszymi czasami w ciągu najdłuższego dnia rajdu, ale to Breen utrzymywał marginalną przewagę w połowie zmagań.
W miarę jak zaśnieżone drogi stawały się coraz bardziej wyboiste po kolejnych przejazdach, a słońce zachodziło za horyzont, Tänak zaczął zmniejszać swoją stratę do rywala z Hyundai Motorsport – przyjeżdżając na start przedostatniego odcinka w Sävar zaledwie pół sekundy później niż Breen, który stracił sporo czasu przez rozwarstwioną oponę.
![Ott Tänak liderem po drugim dniu Rajdu Szwecji 2023](https://wokolmotorsportu.pl/wp-content/uploads/2023/02/ott_tanak-1-1024x683.jpg)
Ott Tänak w nocnych warunkach zaprezentował się świetnie, a międzyczasy pokazały, że jest na dobrej drodze do wyprzedzenia Breena o około 10 sekund. Jednak nastąpił kolejny dramatyczny zwrot akcji i Estończyk napotkał prawie identyczne problemy z oponami jak jego przeciwnik – ale mimo to udało mu się poprawić czas Irlandczyka o 2,8 sekundy i przejąć prowadzenie.
Na kolejnym odcinku Tänak znów był szybszy, ponieważ Breen narzekał na problem z systemem hybrydowym podczas ostatniego odcinka Umeå. Ukończył 8,6 sekundy za aktualnym liderem, dając podwaliny pod pierwsze zwycięstwo M-Sport Forda od ponad roku.
„To był dzień pełen wyzwań.” — przyznał Tänak, kierowca Forda Pumy. „Mieliśmy wszystko zaplanowane na ostatnie dwa etapy – zachować opony i zdążyć na czas – ale potem je straciliśmy i musieliśmy przejechać ostatni etap bez kolców na jednej oponie. Nigdy nie jest komfortowo, dopóki się nie ukończy odcinka. Musimy dotrzeć do mety”.
![](https://wokolmotorsportu.pl/wp-content/uploads/2023/02/craig_breen-1024x683.jpg)
Esapekka Lappi odpadł po tym, jak wyjechał szeroko na zakręcie podczas OS13, zakopując swojego Hyundaia w zaspie śnieżnej. Wypadek Fina otworzył drzwi Thierry’emu Neuville’owi i Kalle Rovanperä do walki o ostatnie miejsce na podium. Rovanperä, jadący Toyotą GR Yaris, utrzymywał przewagę do późnych godzin nocnych, ale na ostatnim etapie ustąpił miejsca Neuville’owi z Hyundaia, gdy jego opony się zużyły. Parę dzieliło 3,8 sekundy na koniec etapu, a Neuville stracił tylko 15,1 sekundy do Breena.
Elfynowi Evansowi brakowało pewności siebie za kierownicą swojego Yarisa, przez co ukończył za wspomnianą parą o ponad pół minuty dalej. Pierre-Louis Loubet przywiózł swoją Pumę do mety na szóstym miejscu, wyprzedzając lidera WRC2 Olivera Solberga, który prowadzi w swojej kategorii. Ole Christian Veiby, Sami Pajari i Nikolay Gryazin uzupełniają dalsze miejsca tabeli. Michał Sołowow i Maciej Baran zajmują 22. miejsce i prowadzą w klasie WRC Masters Cup z przewagą ponad 8 minut.
Trzy odcinki tworzą niedzielny finał. Przejazdy jeden po drugim w Västervik (26,48 km) są pierwsze, następnie kolejny przejazd przez Umeå (10,08 km) gdzie będzie dodatkowo punktowany Wolf Power Stage.
Klasyfikacja po sobotnim etapie
![Ott Tänak liderem po drugim dniu Rajdu Szwecji 2023](https://wokolmotorsportu.pl/wp-content/uploads/2023/02/image-5-1024x698.png)
![Ott Tänak liderem po drugim dniu Rajdu Szwecji 2023](https://wokolmotorsportu.pl/wp-content/uploads/2023/02/image-6-1024x674.png)
![](https://wokolmotorsportu.pl/wp-content/uploads/2023/02/image-7-1024x714.png)
Źródło: Red Bull Content Pool
Comments